2012
2012 har överlag varit ett mycket bra år. Jag har skrivit en uppsats, blivit nöjd med den och fått bra betyg på den. Jag stod över sommarjobb och gjorde det jag ville göra istället (Utställningsgestaltningskurs och ett litet extrajobb på en utställning), vilket inte var det bästa ekonomiskt sett, men desto mer värdefullt för mig och min utbildning. Det i särklass bästa med 2012 var dock att jag träffade Mattias - personen som jag sedan februari har kärat ner mig i totalt.
Musikmässigt var 2012 rätt bra, men lite förutsägbart. Gentemot tidigare år har nya upptäckter varit färre, något som jag ska ändra på till 2013. Det blev ändå mycket bra musik, vilket sammanfattas såhär:
1, Kent - Jag Är Inte Rädd För Mörkret
2, Burial - Kindred (ep)
3, Cloud Nothings - Attack on Memory
4, Tame Impala - Lonerism
5, Killer Mike - R.A.P Music
6, Beach House - Bloom
7, Dirty Projectors - Swing Lo Magellan
8, Frank Ocean - channel ORANGE
9, Animal Collective - Centipede Hz
10, Ikons - Life Rhythm
11, Spiritualized - Sweet Heart Sweet Light
12, Dinosaur Jr. - I Bet on Sky
13, Patti Smith - Banga
14. Jens Lekman - I Know What Love Isn't
15, Grizzly Bear - Shields
16, R. Kelly - Write Me Back
17, Markus Krunegård - Mänsklig Värme
18, The Vaccines - Come of Age
19, The Tallest Man On Earth - There's No Leaving Now
20, Sleigh Bells - Reign of Terror
Strax utanför listan: Common - The Dreamer/The Believer, Nas - Life is Good, Cat Power - Sun och Best Coast - The Only Place.
2, Burial - Kindred (ep)
3, Cloud Nothings - Attack on Memory
4, Tame Impala - Lonerism
5, Killer Mike - R.A.P Music
6, Beach House - Bloom
7, Dirty Projectors - Swing Lo Magellan
8, Frank Ocean - channel ORANGE
9, Animal Collective - Centipede Hz
10, Ikons - Life Rhythm
11, Spiritualized - Sweet Heart Sweet Light
12, Dinosaur Jr. - I Bet on Sky
13, Patti Smith - Banga
14. Jens Lekman - I Know What Love Isn't
15, Grizzly Bear - Shields
16, R. Kelly - Write Me Back
17, Markus Krunegård - Mänsklig Värme
18, The Vaccines - Come of Age
19, The Tallest Man On Earth - There's No Leaving Now
20, Sleigh Bells - Reign of Terror
Strax utanför listan: Common - The Dreamer/The Believer, Nas - Life is Good, Cat Power - Sun och Best Coast - The Only Place.
Tillsammans med resten på musicwelike såg musikåret lite annorlunda ut. Det kan ni läsa om på themusicwelike.
CIAO
...
God
Jul!
we're all part of the .... etc etc etc
Jag sitter hemma i Norrköping. Lyssnar på Cat Power och ska snart äta frukost. Idag ska jag sysselsätta mig med julklappsinköp (minst två st!), plugg och kanske lite julpyssel? Jag har tusen saker jag ska och/eller vill hinna göra innan jul, men jag tar det lungt än sålänge. Kanske är det Cat Power som lugnar mig? Hennes Nothin but time är (elva minuter) fantastisk, och jag blir lite sprallig och glad över att jag gillar hennes musik. Det är bra i teorin OCH i praktiken, thank you!
Fåfänga försök
I söndags besökte jag Nathalie Djurbergs utställning Fåfänga försök (med musik av Hans Berg) på Röda Stens konsthall. Mest gripande (och kanske även mest aktuella, med tanke på pepparkaksgubbedebatten) var helt klart videoverket The Parade of Rituals and Stereotypes, där ett till början oskyldigt luciatåg utartas och där stjärngossarnas förvandlas till Ku Klux Klan-medlemmar, pepparkaksgubbar misshandlas och prostituerade kvinnor betygsätts av en rad (manliga) präster och domare. Allt i leranimation.
Det är gripande, våldsamt och hysteriskt. Ändå är verket det kanske tydligaste av samtliga som visades på utställningen. Utställningen bör, i min mening, snarare ses som ett helt koncept än individuella verk, för att förstås eller kunna skapa reflektion istället för förvirring och oförståelse. Tänk på de extremt färgsprakande animationerna i relation till Hans Bergs dystopiska (eller i alla fall dova) ljudbild. Tänk på hur färger och hur, till synes, "oskyldiga" objekt och subjekt resulterar i våld, smärta och död. Tänk på hur "blodet" är skapat av lera i färgerna grönt, blått och gult.
I ett sådant övergripande resonemang kan man kanske se vad Djurberg till viss grad är ute efter. Paradoxer? Dolda intentioner? Eller hur, som inom dagens papparkaksdebatt, etniska, sexuella, kulturella och genusrelaterade frågor och problem förminskas, förlöjligas eller till och med döljs av maktstrukturer.